Verslag U10 Nationaal eindtornooi te Dendermonde

Voorbije zaterdag was het zover, het nationale eindtornooi, onze ultieme test.  We trokken onder een stralend zonnetje richting Dendermonde waar we in ware festivalstijl het juiste veld moesten opzoeken.
Dat stralend zonnetje werd al snel een verschroeiende toaster en velen dachten misschien eerder aan een zwembad dan wel aan een rugby veld.  Veel drinken en smeren was dus de boodschap.
Desalnietteplus waren we er klaar voor.  We stonden met 12 krijgers te wachten op onze eerste tegenstander.  Met ASUB waren we duidelijk niet aan de gemakkelijkste partij begonnen.  Na 9 minuten rugbydemonstratie was duidelijk dat we hier en daar iets tekort schoten, ASUB was gewoonweg te sterk en gaf ons een les in het rugbyspel met een heel mooi en snel spel.  Het werd 0-4.
We werden dus meteen met de voeten op de grond gezet, het ging geen makkelijke dag worden, de tegenstand op het nationale tornooi was te duchten.
Helaas waren die niet allemaal komen opdagen: Coq Mosan 2 en BWest die onze volgende tegenstanders hadden moeten zijn waren niet van de partij en hadden dat niet op tijd aan de organisatie laten weten waardoor onze poule fase al snel voorbij.  We werden 2e in de poules en mochten de rest van de voormiddag verder bakken en braden in de zon.

Gelukkig vond ook ASUB dit een beetje zonde en speelden we nog een extra wedstrijd tegen hen.  Na een beetje aandringen kregen we ook nog een scheidsrechter die de wedstrijd wou fluiten.  Het klasse verschil was nog steeds duidelijk, maar Antwerp wilde duidelijk laten zien wat het waard was en vocht alsof ze de finale voor de beker speelden.  ASUB won met een kleiner verschil dan de 1e wedstrijd en ook de coach van ASUB feliciteerde ons met het spel dat duidelijk beter was dan de wedstrijd ervoor.  ASUB ging uiteindelijk door om de finale te winnen.

Na de middag pauze was het dan terug voor echt.  We waren ondertussen nog maar met 11 spelers.  Tijdens de middag 'rust' was een van onze spelers onzacht met de Dendermondse aardkorst in aanraking gekomen na een ongecontroleerde tackle en om geen risico's te lopen met zo'n dizzy-hoofd gingen we dus verder met eentje minder.

Omdat we op de 2e plaats stonden in onze poule mochten we spelen voor de Plate.
Onze 1e tegenstander van de namiddag was Luik.  Luik was maar met 7 spelers en kreeg 2 Antwerp spelers.  We speelden 8 tegen 8 en beide ploegen hadden zo ook 1 reserve speler.  Dikke proficiat aan de 2 Antwerp spelers die vrijwillig met Luik meespeelden.  Tegen Luik konden we onze duivels wel ontbinden en kregen we snel de overhand, het werd uiteindelijk 5-1.

Antwerp - Bosvoorde ging aanvankelijk gelijk op.  Na de 1-1 was onze verdediging helaas even te mak en werd het heel snel 1-3.  Nadien werd er nog verdedigt als leeuwen.  De aanvallen waren echter te individueel en ondanks zeer veel vuur bleef het bij die 1-3.

Ook bij de wedstrijd Antwerp - Gent was het een beetje hetzelfde verhaal.  De verdediging was vurig, maar de aanvallen te individueel.  Door een spel met veel passen kon Gent de gaten vinden die Antwerp niet vond en het werd uiteindelijk 0-2.

Bosvoorde was misschien wel iets sterker, maar zowel tegen hen en zeker tegen Gent zat er duidelijk meer in.
Toch een dikke proficiat aan alle aanwezige spelers die in een verschroeiende hitte met het nodige vuur en motivatie bleven spelen.  Ook naast het veld bleef de sfeer ondanks het toch wel vermoeiende weer top en waren er de hele dat lachende gezichten te zien.

Voor de spelers die niet meer aanwezig waren tijdens de prijsuitreiking wacht er nog een dik verdiende medaille.  Tenslotte wil ik alle spelers en ouders nog eens bedanken voor een fantastisch rugbyseizoen samen.  Sommigen zie ik volgend jaar terug, de anderen wens ik een super jaar toe bij de U12.

Groeten,

Axel