Antwerp Rugbyclub is in 1998 ontstaan uit de fusie van Rugby Belgica Edegem Sport (RUBES) en Bricks Merksem. In dit deel bespreken we de geschiedenis van deze twee Antwerpse ploegen.
In 1971 werd aan het HTI Don Bosco de ‘Don Bosco Ruggers’ opgericht door leraar Hendrik Mariën. Oorspronkelijk speelde men met een team in de vierde afdeling, maar al snel groeide de club en was men gedwongen uit te wijken naar het Brits miltair domein van Broechem. De ploeg kende toen een eerste naamsverandering: Don Bosco Antwerpen Rugby club.
Tussen 1978 en 1982 kende de club haar grootste groei: in 1980 had de club vijf ploegen die competitie speelden: drie volwaardige seniorenteams, een junioren – en kadettenteam. De jeugd speelde toen aan de Belgische top, en dit dankzij het gedreven enthousiasme van hun trainer Bernard Berton. De trainingen gingen door op het veld van Belgica Edegem Sport te Mortsel. De letters DB (Don Bosco) verdwenen uit de naam en voor het eerst werd er onder de naam Antwerpen Rugbyclub gespeeld.

In 1980 kwam ‘Den Bolhoed’ vrij en dus verhuisde de club en veranderde opnieuw van naam: voortaan zou de club RUBES heten (Rugby Belgica Edegem Sport). Ook de kleuren veranderden: van zwart/geel naar zwart/wit. Onder leiding van de Schot Ian Ormiston klom RUBES op naar Eerste Nationale. Uit het toenmalige Rubes zijn twee andere Antwerpse ploegen ontstaan: in 1982 richtte Alex Michiels Bricks Merksem op. Negen jaar later richtte Simon Waterkeyn Antwerp Diabolos Schilde op.

Rugbyclub Bricks is gegroeid uit jeugdhuis Trefpunt Merksem. In augustus 1981 speelde de nieuwe club haar eerste wedstrijd tegen jeugdhuis Pink uit Londerzeel. Ondanks de nederlaag betekende deze wedstrijd een startschot voor de nieuwe club. Tijdens het eerste competitieseizoen 1983 – 1984 eindigde RC Bricks Merksem in de vierde afdeling op een zeer eervolle derde plaats na Laakdal en Leuven. In die tijd werd ook aan een eerste tornooi in Folkstone deelgenomen, waar vele spelers nog met vreugde aan terugdenken. Het volgende seizoen werd er slechts één wedstrijd verloren en eindigde RC Bricks Merksem aan de top van hun afdeling. Het verblijf in derde klasse was maar van korte duur, want ook hier kwam RC Bricks ongeslagen uit de competitie. Zo kon voor de tweede opeenvolgende keer een kampioenenbal gehouden worden. Sindsdien speelde RC Bricks afwisselend in tweede en derde nationale.

In 1989 won RC Bricks zelfs de Beker van Vlaanderen. In het volgende competitiejaar ging de club zelfs een stap verder toen het de Beker van Inspanning won tegen ASUB Waterloo, een van de topploegen uit de Belgische competitie.
Zowel Rubes als RC Bricks hadden een goede werking en een indrukwekkend palmares. Toch bleven ze elk op hun eigen niveau hangen en liet de nood aan vernieuwing en verjonging zich voelen. Het verlangen om door te stoten naar een stevigere positie in het klassement was bij beide clubs aanwezig.

In 1998 werd uiteindelijk de knoop doorgehakt. De voordelen van een fusie waren talrijk: een ruimere spelerskern, grotere financiële middelen, de mogelijkheid professionele trainers aan te trekken. Na onderhandelingen met twee Zuid – Afrikaanse trainers die het jaar voordien Rubes hadden getraind, werd uiteindelijk beslist om oudgediende Luc Theunssens aan te nemen als hoofdtrainer: hij kon immers een internationale opleiding voorleggen en was bovendien hulptrainer van de Nederlandse nationale ploeg. Onder zijn toezicht behaalde de nieuwe fusieclub een derde plaats in de competitie. Sinds de fusie heeft Antwerp Rugbyclub steeds de play – offs behaald, het bewijs dat de fusie een succes is.

In 1998 fusioneerden Rubes en Bricks en zo ontstond Antwerp RC

De vruchten van de fusie zijn dan ook voor iedereen duidelijk, niet alleen de sportieve resultaten vallen op, maar ook de uitwerking van een heus jeugdbeleid springt in het oog. Verder werkt Antwerp RC momenteel ook samen met de Vlaamse Rugbybond en de KUL voor de uitbouw van een Integrale Kwaliteitszorg om de interne werking van de club te optimaliseren. Ook de technische ondersteuning is aanwezig met professionele en gediplomeerde trainers voor alle leeftijdscategorieën.
Antwerp RC levert daarenboven nog eens twee van de drie Belgische internationale scheidsrechters. Dit alles maakt van Antwerp Rugbylcub een te duchten tegenstander in de nationale competitie!

De club speelt momenteel in 2e afdeling maar heeft ambities om terug in eerste afdeling te spelen. Er zijn 280 spelers aangesloten, vooral de jeugd (jongens én meisjes van 8 tot 18jaar) heeft massaal de weg naar ARC gevonden. De club verhuisde in september 2014 naar De Wilrijkse Pleinen en gaat nu verder onder VZW statuut.