Wil je ook dat je kind of tiener straks in een rookvrije omgeving kan sporten/spelen/uitgaan/…?

Ja, toch?

Daarom zet Antwerp Rugby Club de stap naar een rookvrije toekomst. Vanaf nu maakt onze club deel uit van Generatie Rookvrij. Generatie Rookvrij wil een brede beweging op gang trekken die ijvert voor meer rookvrije omgevingen, daar waar veel kinderen en jongeren komen.

Waarom?

Elke week beginnen in België honderden kinderen te roken. Kinderen en jongeren spiegelen zich aan mensen waarnaar ze opkijken en kopiëren hun gedrag. Ook rookgedrag: zien roken doet roken. Zo geven we onbewust het signaal dat roken bij het leven hoort. Terwijl iedereen, ook rokers, de jeugd liever niet ziet roken. Tegelijk tellen we gemiddeld 40 tabaksdoden per dag in België. Confronterend, niet?

Maar stel nu dat we de logica achter ‘zien roken doet roken’ doorbreken. Rookvrij als de nieuwe norm. Zo beschermen we kinderen en jongeren tegen de verleiding om te starten met roken. Wat we daarvoor moeten doen? Meer rookvrije omgevingen creëren.

Rookvrij sporten in sportcentrum Wilrijkse Plein

Roken en sporten passen niet bij elkaar. Samen met Sporting A wil onze club voluit gaan voor een rookvrije generatie. Daarom wordt sportcentrum Wilrijkse Plein rookvrij. Enkel in de voorziene rookzones op de parking en aan de kantines zal je nog kunnen roken, zoveel mogelijk uit het zicht van kinderen en jongeren.

Jouw bijdrage? Enkel roken in de voorziene zones en niet roken in de buurt van kinderen en jongeren. Haalbaar, toch?

Meer weten over Generatie Rookvrij? Surf naar www.generatierookvrij.be.

Logo_Generatie_rookvrij_wit.png