Start trainingen jeugd seizoen 2021-2022

Beste Jeugdspeler en ouders,
We hebben een bewogen jaar achter de rug met spijtig genoeg niet de hoeveelheid rugby die we anders gewoon zijn. Voorlopig kunnen we ervan uitgaan dat we volgend seizoen in iets normalere omstandigheden gaan kunnen starten!
Met het clubbestuur en de vele vrijwilligers hebben we echter niet stil gezeten en zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor het seizoen 2021-2022 en de sportieve lange termijnplanning.
Rugby in België staat (gelukkig) niet stil. Dat merken we niet alleen lokaal in onze club maar ook op Vlaams en Belgisch niveau. Meer geïnteresseerden vinden de weg naar onze mooie sport, de kwaliteit en de intensiteit zien we stijgen.
Onze jeugdwerking is al jaren een van de speerpunten van onze club en we blijven daar ook in de toekomst stevig in investeren zodat spelers/speelsters van 5 tot 18 jaar hun gading vinden in onze club en sport. Hiervoor zullen er vanaf seizoen 2021-2022 een aantal wijzigingen zijn.

Jeugd vanaf 2021.png

Rugbyschool

De rugbyschool wordt uitgebreid met een aparte U6 categorie. Deze jongste spelers van onze club (vanaf 5 jaar) worden ondergedompeld in een Multi Move training op zaterdag. Zij zullen ook deelnemen aan tornooien gericht op enkel U6 ploegen.
De U8 en U10 ploegen starten vanaf september 2021 met 2 trainingen per week. Op woensdag van 18:30 tot 19:45/20:00 net zoals afgelopen seizoenen en een extra training op zaterdagvoormiddag van 10:00 tot 11:30. Op zaterdagen met een tornooi vervalt natuurlijk de 2de training.
De rugbyschool blijft gefocust op het recreatieve. Trainingen zijn gefocust op deelnemen en het aanleren van rugby vaardigheden op hun niveau eerder dan winnen. Op tornooien speelt elke speler, ongeacht zijn/haar sportieve ervaring.
De coaches zijn minstens IRB level 1 gecertificeerd of starten hun certificatie dit seizoen. De coaches worden bijgestaan door het Technische comité en kunnen interne en externe opleidingen volgen.

Development

Vanaf de development categorieën start de groei van spelenderwijs rugby spelen naar competitie. Deze graduele groei wordt gestart bij de U12 zonder daarbij de belangrijke waarden uit het oog te verliezen. De verschillende rugby technieken worden uitgebreid en de focus wordt doorheen het seizoen verschoven van individuele speler naar ploegopstelling, spelinzicht, samenspel, communicatie, …

De U12 nemen nog altijd deel aan de nationale tornooien waar elke speler aan bod komt. Deze tornooien zullen op een andere locatie doorgaan dan de tornooien voor de U8-U10.
De verdere groei naar competitief rugby wordt verdergezet in de U14. Naast individuele rugby technieken staat het ploegspel hier voorop. Tornooien met meerdere wedstrijden worden vervangen door een nationale challenge (competitie) waarbij er reeds een selectie van 22 spelers moet gemaakt worden.
Trainingen zijn voor deze groep op woensdag en vrijdag van 18:30 tot 20:00.
Coaches van deze groep zijn minstens IRB level 1 gecertificeerd of starten met hun certificatie dit seizoen, de hoofdcoach van U14 is IRB level 2 gecertificeerd. Coaches worden bijgestaan door het Technische comité en kunnen interne en externe opleidingen volgen.

Juniors

Vanaf de Juniors spreken we over competitief rugby. Vanaf de U16 zien we spelers/speelsters enorm groeien. Niet enkel hun fysieke lichaamsbouw maar ook mentaal vinden de spelers hun weg naar hun eigen rugby specifieke positie(s). In deze categorieën werken we naar het verdiepen in hun persoonlijke skills, hun fysieke paraatheid en het optimaal samenspel als ploeg.
Voor deze categorieën werken we met een gemixte trainerspoule. Trainingen worden georganiseerd in verschillende fases waar er gefocust wordt op de verschillende aspecten in het rugbyspel (scrum, lineout, ¾ spel, kicking, fysiek, wedstrijdorganisatie, spelinzicht en tactische beslissingen, …)

Naast de vaste poule worden sessies ingepland met gast trainers voor specifieke vaardigheden verder uit te diepen. Voor specifieke vragen rond fitness en bijkomende individuele trainingen kunnen de spelers terecht bij de fysieke coach.
Trainingen voor deze groep zijn op woensdag en vrijdag. Voor de U16 van 18:30 tot 20:00, voor de U18 van 19:00 tot 20:30.
De U16 en U18 spelen competitieve wedstrijden in een nationaal klassement.
Coaches van deze groep zijn minstens IRB level 2 gecertificeerd of starten met hun certificatie dit seizoen. De coaches worden bijgestaan door gast trainers en het Technische comité en kunnen interne en externe opleidingen volgen.

Start trainingen seizoen 2021-2022

U14 - U16 - U18: Vanaf woensdag 11 augustus 2021
U12 - U10 - U8: Vanaf woensdag 25 augustus 2021
U6: vanaf zaterdag 4 september 2021

Lidgelden seizoen 2021 – 2022

Ondanks een moeilijk financieel seizoen kunnen we dezelfde lidgelden aanhouden als vorig seizoen. Vanaf U14 zal elke speler een opwarmingsshirt ontvangen na betaling van het lidgeld. Deze shirt is verplicht te gebruiken tijdens de opwarming voor de wedstrijden.

Een overzicht van de lidgelden kan je hier terugvinden

Het lidgeld mag geen struikelblok vormen voor deelname aan onze geliefde sport door uw kind / kinderen. U kan hiervoor in alle discretie contact opnemen met de team manager.

Tags: Rugby school U6 U8 U10 U12 U14 U16 U18 Algemeen Rugby academie